Ma juba arvasin et see kedagi ei huvita, mis keegi ratasteks võtab, aga näädsa - jumal saatis ühe
.
Alul ma olin valmis isegi võtma vana II põlve Grand Voya 3,3 motoga, aga kui vaatama läksin, tuli kapoti alt välja Bendix10 ABS sisteem, mis just tollel päeval enam vait ei jäänud, pump pidevalt rummas et rõhku üleval hoida... Kuna mul selle sisteemiga on kogemused mille kordumist ei taha, siis nii jäi. Vaatasin mõnda diislit, ühte peris ilusat Voyat @98 millel kere ootamatult kena tundus, oleks isegi ehk tõsiselt võtnud, kui tal oleks 1-2 käik leidunud, mina paadunud automatistina igatahes ei suutnud neid leida. Aga muidu sõitis, mootor oli ilus, rihm oleks väheke pingemal tahtnud olla.
Siis vaatasin ka Chevy Venture/Transporti, näib et kui on korras, siis on üsna mõnusad sõita, ühe oleks pea koju toonud, kui omanik poleks kummalisi asju hakanud rääkima: et rooliloks ongi kõigi ameeriklaste omapära ja et tagaotsas kõhu all roostetanud kärakas mille tehas pani sinna omateada õhupumba pähe, on kindlasti benapump... See ja vahele tulnud Shoti reis kustutasid positiivsed meeleolud, muidu ma oleks isegi salongi normaalse sisu ostnud, olemasolevad kaltsuistmed olid piisavalt elu näinud ja juhi reit silitas mingi raudlatt, mida puuduseks ei nimetatud. Tunnistan et uksed, luugid olid sel asjal tipptopp korras ja ilusad, karpe oleks tulnud vast järgmine aasta vahetada.
No ja siis Venture euroversioonid, Opeli Sintrad. 2,2L käsikastiga oli kummastav meenutus aegadest kus kodumaal sõitsid Paz bussid - käigukang käis nii tagantkätt juba et naljaga pooleks, kui peaks rooli taga sööma sõidu ajal siis võib keegi käike panna keskmiset reast. Tsingitud kere ei tundunud väga tsingitud, sest nii karbid kui tüüpveana esitiiva ääred olid kutud, tagaluugi sees võis kahtlustada sipelgapesa kuna tuulutusavad oli keegi osanud teibiga kinni liimida. Sillastend olla läbitud aga rehvid olid teravaks kulunud, kokkujooks selgelt liiga koos.
Opel Sintra 3,0L selle järel tundus peaaegu uus, sest otseselt keretöid poleks vaja olnud teha, automaatkast oli kui Jeebist pärit AW4 oma lülitushoovaga, muide nad ongi mõlemil Aisini kastid. 3L käis edasi lõbusalt, aga amordid sisisesid, tuuleklaasis arenes pöidlasuurune laik kõrvalistuja ees laminaadi vahel, pärast proovisõitu seisma jättes, ei suutnud omanik seda enam kuigi mõnusalt käima saada ning peaaegu oleks tow-car juba kutsutud kui siiski kuidagi käima sai. Noh, seisnud auto... Opeli ja Chevy asjad tehti kõik USA's samas tehases, Opel lihtsal saatis oma mootorid ja kastid sinna. Üks ühine puudus neil mõlemil on aga väga väike kliirens. Isegi AWD variant ei ole kõrgem, nagu on II põlve AWD Voyad tehase tõstega.
Kui rääkisin ühe välimaal elava Chevy Transport AWD omanikuga, pillas ta lause et tal töömeestel on Partnerid ja Berlingod, ikka siit sealt kriibitud ja mõlgitud, aga rooste ei lähe, tsingitud kered. Mõtlesin siis et vaatan mis veel võiks olla natuke paremini vastupidava kerega, ujusid kuidagi ette Renoo/Opel/Nissani kaubikbussid, ei leidnud ühtegi mis oleks kere mõttes totaalselt kutud isegi kui segu on veetud, võrreldes ütleme mersu või volkari analoogidega. Heal lapsel mitu nime: Trafic, Vivaro ja Primastar.
Ma käisin mõnda uurimas ka, isegi sõitsin aga mulje ei olnud kuigi optimistlik, 1,9 diisel tundus jõuetu, turbo ärkas kuskil 2300rpm'i taga, ei olnud mugav kuna powersteering oli kuidagi ülitundlik ja kuna rooli regull on neil ütleme, omapärane, siis kiirelt mugavat muljet ei suutunud tekitada. Ka kast oli 5 käiguline, mida tundus trassil väheks jäävat. Need kõikse nõrgemad olevatki ainult 5käigulised peale saanud. ...Ja see pihustite kinniroostetamine, sest kapott laseb kuidagi vee neile peale tilkuda ja enamasti neid tervelt ei saadavat kätte. Kõnealune isend oli 100k läbimisel saanud kaks (2) kappremonti, kumbki ca 1400€.
Valus tegelikult.
Sestap mõtlesin et kui võtta bensukas, ehk sobib paremini. Silberautost leidsin ühe lühikese bussi, ja juhtuski nii et veeresin sellega koju. Ls oli kompu peal 230k, iseasi kui õige see tegelikult on aga istmed olid korras, salong nagu uus meetri kauguselt vaadates, suitsu pole tehtud, valdavalt kõik tehases pandud elemendid olemas. Ja sõidab viisakalt. Nii ongi mul nüüd Renoo Trafic 2L 16 klapine bensukas, 6käiku, 1+1+2+3 kohaline, ilma konksuta (seni). Mootor on sama mis Laguna II, Clio RS, Megan II, Espace jne. Tehas arvab et normaalse hoolduse korral võiks mootor kesta vähemalt 500k, ühte Espace't tean kus pealt 400k on tõesti kellal selle mootoriga ilma suuremate jamadeta. Ainus suurem mure pidada olema nende klapisüsteemi faasiregulaator, mis ei allu remondile ja ainult vahetatakse, aga see on suht letikaup ja et Aisin seda OEM'ina toodab siis ilmselt ka kestab loogilise aja. Ja pihustid, mis OEMina väga ei kesta kuid huvitaval kombel B osana jäävad kestma. Nii öeldi mulle Pereautos, mis neid esindab. Masinal on need juba vahetatud, nii et see on siis korras. Pereautos polnud mees 10aasta jooksul ihusilmaga ühtki Trafic'u bensukat näinud, nüüd tuli majast välja ja käis ringiratast uurimas, leidsime suht kergesti ühise keele. Trükkis paar lehte selle kohta mis koodidega sõlmed tehas kokku pani ja mis varustus jne. Mõned erinevused sealt välja tulid, näiteks ei pidanud olema salongis koorma kinnitusaasasid, aga neid on 6tk kenasti paneelide all peidus, siis ei pidanud keskmised aknad lahti käima, aga käivad mõlemalt poolt.
Pidamise kohta on muidugi vara midagi järeldada, aga mõned tripid on tehtud ja muidugi, mingi süstik ta pole. Möödasõite tulebki planeerida, peaaegu kalendri abil aga muidu rahuliku loomu puhul saab vist hakkama. Tallinnas oli eelmine omanik saanud linnas keskmiseks kuluks 12,9l/100km ja keskmine kiirus 28km/h. Väidetavalt sõideti sellega mingi hotelli transfeeri, lennujaama vahet.
Linnast vabadusse pääsedes on mul praegu kulu keskmine 8,4l/100km, keskmine kiirus 56,3km/h sest ilma linnata ju ka ei saa. Aga selge on et reaalselt ta ikka võtabki vähem kui Voya AWD 3.3L. Sellega oli imeasi kui suutsin 60ltr paagiga ligi 500km sõita.
Mis saab külmemal ajal, saab näha, sest kui ma Traficul ajasin aku jälgi, avastasin Eberspächeri lisasoojenduse. See minevat ise tööle kui on temp alla +5C ja lülitub siis välja kui jahutusvesi on piisavalt soe. Ja see va aku rsk - oli peidetud juhi jalgade põranda alla. Loetelus oli kirjas ka kahe aku võimalus, aga lõppes punktiiriga.
Nii et polegi Chryslerit toodud. Aga ma ei kanna oma II põlve Voya AWD'd maha, vaid võtan ta mingil ajal ikkagi, ikkagi nokitsemisele. Jeep teeb oma tegemisi metsas ka ilma suurema tseremooniata, nii et kiiret mul temaga pole.
Trafic on ses mõttes nagu ikka tarbesõiduk, millele on jupid reeglina letis võtta, pea iga mehaanik julgeb ligi minna ja kui ise oskan õige õli õigesse kohta panna, siis võiks natuke aega kesta.
Käisin lastega täna ujumas, sattusid kõrvuti GV ja konn (...st Trafic), küsisin lastelt kas oleks GV parem tundunud, nad olid isegi rohkem konna poolt sest pidi igale poole paremini nägema. Vanem laps on niisuguste bussikestega rohkem harjunud kui mina, käib euroopas kontserte andmas ja enamasti on just midagi sarnast transaks (lennukid on kiired, aga instrumentide lennukindlustus arulagedalt kallis, seda tavaliselt kinni ei maksta, nii minnakse oma transaga).
Vana Voya on kuidagi õnnestunud kombinatsioon, kõigest, mahutavusest, läbivusest kui on AWD, juhitavusest ja eriti mugavusest. Ma pikk inimene, ei taha naljalt pugeda kuhugi plekktaldrikule siruli maha. Eks sai tegelikult igasusgu muude viguritega ka proovitud ja sõidetud (mida ma siia kirja ei pannud), ajutiselt oli üks T5 Long Shuttle ka miskit 3500km minu pidada, aga kokkuvõttes... vana Voya on kuidagi mulle optimaalne.