Mind pani mõtlema see asi, et miks paljudel Voyageri omanikel need süütejamad tekivad, põlevad läbi nii süütepoolid või siis katkevad ajus olevad juhtahelad. Üheks põhjuseks on siin kindlasti laisk autojuht, kes ei vaheta õigeaegselt küünlaid või süütejuhtmeid aga see ei ole ainuke põhjus. Siin on üht-teist veel, mida isegi hoolas autoomanik võib-olla ei tea ja millest käsiraamat mainib ka ainult vilksamisi leheküljel 301, kuid ei põhjenda, miks.
Olen siit-sealt uurinud ja see, mida ma leidsin, on kindlasti paljudele kasulik teada.
Chrysler Voyageril on nn „Wasted Spark“ DIS süütesüsteem.
DIS (Distributorless Ignition Systems) – jagajata/jaoturita süütesüsteem.
Selles "wasted spark" süsteemis on igale silindripaarile vaid üks pool, mida reedab ka süütepooli kuju. Iga väntvõlli täispöörde ajal jagatakse kõrgepingeimpulsi e. sädet üheaegselt kahele silindrile korraga (2,4L EDZ tüüpi mootoril vastavalt 1;4 ja 2;3). Impulsi jagamise hetkel asuvad süütepaari silindri kolvid küll ülemises asendis, kuid erinevates töötsüklites. Süütepaari üks kolb asub sel hetkel survetaktis, kus toimub kütuse süütamine, teine kolb aga samal ajal väljalaske taktis, kus on kütus selles ajaks juba põletatud. Väljalaske taktis jagatud säde kambris suurt tööd ei tee ja seega kasutu. Sellest ka nimetus "wasted spark".
Tavalises süütesüsteemis, kus igal silindril on oma pool, on ka küünalde polaarsus alati sama ja säde tulistatakse ainult ühes suunas, keskelektroodilt külgelektroodile. „Wasted spark“ süsteemis käib aga sädeme tulistamine erinevates suundades, sest samal mähisel või poolil töötavad küünlad on alati erineva polaarsusega. Kui üks küünal on negatiivse polaarsusega, siis sama paari teine küünal on positiivse polaarsusega. Seega, ühel küünlal põletab säde rohkem külg e. maanduselektroodi ja teisel küünlal keskelektroodi. Kui nüüd sellises süsteemis kasutada odavama klassi süüteküünlaid (standard nickel) või küünlaid, kus on väärismetalli lisatud ainult ühele elektroodi poolele (single platinum), oleks pooltel küünaldel ebaühtlane kulumine. DIS süsteemi ebatavaline kõrge pinge ja topelt sädemete hulk lühendab oluliselt küünalde iga ning standard küünaldel suurenevad elektroodide vahed tunduvalt kiiremini, kui seda arvatakse. Mõningaid vahelejätmisi mootori töös lihtsalt ei märgata, see aga põhjustab süütesüsteemis erinevaid rikkeid (süütepool või aju). Sellises süsteemis soovitatakse kasutada kallemaid küünlaid, mille mõlemad elektroodid on valmistatud või kaetud ikka väärismetalliga, näit. plaatinaga (double platinum) või iriidiumiga.
Toon siin lihtsalt näitena ühte double platinum küünalt
PK16PR11, mida DENSO toodab või tootis spetsiaalset DIS süütesüsteemi jaoks (tootekood on 2,4 L EDZ mootorile). Sellest odavamat ei oleks vist otstarbekas kasutada, eriti just nendes mootorites, kus on küünaldele raske ligipääs (2,4 L mootoril probleemi pole).
Käsiraamatus lk. 301 on napisõnaliselt ka mainitud, et küünlad on double platinum, kuid ei midagi enamat:
Tsiteeri:
The spark plugs are double platinum and have a recommended service life of 100,000 miles for normal driving conditions pe schedule A in this manual. The spark plugs have a recommended service life of 75,000 miles for serve driving conditions per schedule B in this manual. A thin platinum pad is welded to both electrode ends as show in (Fig. 3).
Alati, kui olen kauplustes oma Voyagerile uusi küünlaid otsimas, pakutakse millegipärast just odavaid nikkel elektroodiga küünlaid. Need kataloogid, mida nad kasutavad on minu arust ajast maas, sest mõningaid küünlaid, mida näit. Denso koduleht pakub, nende kataloogid ei tunnegi ära. Kes teab, võib-olla kärssas ka minu Voyageri aju just sellepärast, et selle peal on aastaid kasutatud odavaid küünlaid. Ka endise omaniku poolt.